23 Kasım 2017 Perşembe

ŞEFKATLİ ANNE GÜNLÜĞÜ:1



Çocukla Barış, Bodrum BBOM Öğretmen Okulunda tanışan Özenç, Özge ve Gülesra öğretmenlerin orada öğrendikleri, araştırdıkları, derinleşmek istedikleri konuları ve sınıfa taşıdıklarını paylaştıkları dijital bir platform. 
Farklı yerlerde, farklı koşullarda çalışan üç öğretmen Sura Hart'ın rehberliğinde çıktıkları yolculuğu "Şefkatli Öğretmenin Günlüğü" köşesinde hafta hafta paylaşıyor. Gündemin ağırlığından kaçmak, umudunu arttırmak, çocuklarla ilişkilerinde fark yaratmak isteyen ebeveynler ve öğretmenler için küçük tavsiyelerle dolu günlükleri, kendi pratiğimize dökebilmek, sürecimizi gözlemlemek için bu şablonu kendi ev hâlimize uygulamak istedim. Adını da Özenç, Özge ve Gülesra öğretmenlerden ilhamla "Şefkatli Anne Günlüğü" koydum.

Sura Hart ne diyor?
Kendilerinden sınıf yaşamına aktif olarak katkıda bulunmaları istendiğinde, öğrenciler genellikle hevesli katılımcı olmaya meyillidirler. Şiddetsiz İletişimin özünde karşılıklı anlaşmaya dayalı bir vizyon yaratmak vardır. 
Öğrencilerinizle birlikte geçirmek istediğiniz okul yılına dair bir vizyon belirleyin. Bu vizyonu yazın. Resimlerini çizin. Vizyonla ilgili konuşun. Ardından bu vizyonu ne tür davranışların destekleyeceği ile ilgili bir grup çalışması yapın. Anlaşmayı çocuklara imzalatın ve görebilecekleri bir yere asın.  

Ben ne düşünüyorum?
Sınıf ortamı için tasarlanan bu vizyonu haneye taşımak istiyorum. Amacım haftalık aile toplantıları düzenlemek. Bu toplantılar aracılığıyla birbirini dinleme kültürünün oluşmasını, olumsuz duyguların ardında yatan istek ve ihtiyaçlara kulak verebilmeyi, sakinleştirici otorite rolünü başarıyla yürütebilmeyi, birbirimize, özellikle de kendime alan açabilmeyi hedefliyorum.  
Özge'nin şefkatli öğretmen günlüğündeki şu sözleri (çocukla bağ kurmak _şiddetsiz iletişim_, dönemi planlarken gidilecek yollardan haberdar olmak _vizyon belirlemek_ ve bunun güvencesini sağlamak _anlaşma_) hedefimi pratiğe dökmemde bana yardımcı oldu. 

Deniz'in geri bildirimi ne?
Deniz çember adabına, konuşma nesnesine kısmen aşinaydı. Hızla adapte oldu ve içselleştirdi. Birinci sınıfa başlamanın getirdiği değişimlere uyum sağlamak, yaşadığımız çatışmaları aşmak, kişisel hayallerimizi gerçekleştirebilmek için katılacağımız okul ve iş dışı aktivitelerin seçimi ve katılımı için çembere taşıdığımız konuların çözümü, aldığımız kararların uygulanması, devamlılığın sağlanması konularında oldukça hevesli ve işbirliğine açıktı. 

Sonrası ile ilgili ne düşünüyorum?
Çatışma yaşadığımız anları haftalık olağan çembere taşımaya devam etmek istiyorum. Sakinliğimi kaybettiğim anlar üzerinde özellikle durmak istiyorum. Beni tetikleyen neydi? Neden karşı çıktım? Onun isteği ve ihtiyacı neydi? Bu konuları çembere taşıdıkça harçlık, sabah okula hazırlanma, sevilmeyen öğle yemeği menüsü gibi zaman zaman sıkıntı çıkarabilen meselelere işlevsel ve yürüyen çözümler bulabildik. Katılımcılık Deniz'in işbirliğini arttırıyor. 

Kendimi nasıl değerlendiriyorum?
Haftalık toplantı günü sabit değil. Bunu sabitleyebiliriz. Deniz'i dinlemek, cevap verene kadar sabretmek, varsayımda bulunmamak, onun adına karar vermemek günlük akışta gözden kaçırabildiğim noktalar. Çemberde onu sessizce dinlerken, anlattıklarının ardındaki ihtiyacı görmek, sıra bana geldiğinde bunu biraz daha derinleştirmesine yardımcı olmak, aldığımız kararlar ve uygulama konusunda geri bildirimde bulunmasını sağlamak attığımız adımların yol açtığı küçük değişimleri fark etmemi sağlıyor, inancımı ve umudumu arttırıyor. Duygu farkındalığıyla ilgili oyunların işimize yarayacağını düşünüyorum. Bu konuya daha da eğilmem gerek.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder